TR6

Triumph TR6

Manufacturer   Triumph Motor Company
Production   1969–1976
Assembly   Coventry, England
Predecessor   Triumph TR250 (United States)
Triumph TR5 (rest of the world)
Successor   Triumph TR7
Class   Roadster
Layout   FR layout
Engine   2,498 cc (2.5 l) I6
Transmission   4-speed manual[1]
all synchromesh[2]
Wheelbase   2,235 mm (88.0 in)[1]
Length   3,950 mm (155.5 in)[1]
Width   1,550 mm (61.0 in)[1]
Height   1,270 mm (50.0 in)[1]
Kerb weight   1,130 kg (2,491 lb)[1]

 

De Triumph TR6 (1969-1976) is een Britse zescilinder sportwagen en de meest gebouwde TR wanneer de productie eindigt in juli 1976. Dit record werd later overtroffen door de TR7. Van de 94.619 TR6s geproduceerd werden er 86.249 uitgevoerd. Slechts 8370 werden er verkocht in het Verenigd Koninkrijk .

De carrosserie leek sterk op dat van het vorige model, de Triumph TR5, maar de voor-en achterkant werden vierkant gemaakt, gebaseerd op een consultancy contract met Karmann in Duitsland. Dit wordt aangeduid als een Kam-style achterkant, die bij auto’s van de jaren 70 meer voorkwam. De basisvorm van de carrosserie was gelijk aan die van de TR4/TR5. Voorspatborden, motorkap en grill en aan de achterzijde de spatborden, bagageklep en achterzijde waren nieuw ontworpen.

Alle TR6 sportwagens hadden zescilinder lijnmotoren. Voor de Amerikaanse markt werd de motor met carburateurs uitgerust zoals bij de TR250.  Net als de TR5, was de TR6 brandstof-ingespoten voor de rest van de wereld, waaronder het Verenigd Koninkrijk, vandaar de aanduiding TR6PI (benzine-inspuiting). Het Lucas mechanische brandstofinjectiesysteem maakte dat de UK-versie 150 pk (110 kW) produceerde toen het model werd gepresenteerd. Later werd de niet-Amerikaanse TR6 variant de-tuned tot 125 pk (93 kW) voor groter rijcomfort. De Amerikaanse variant bleef met carburateurs met slechts 104 pk (78 kW).

De TR6 wordt gekenmerkt door een vier-versnellingsbak. Een optionele overdrive unit was een wenselijke functie, want het gaf de rijders korte versnellingen voor agressief rijden met overdrive op de 2e, 3e en korte versnellingen op vroege modellen, maar “lange benen” voor de open snelwegen. TR6 had ook onafhankelijke achterwielophanging zoals de TR5 en tandheugel stuurinrichting. Met 15-inch (380 mm) wielen en banden, met tapijt op de vloeren en kuipstoelen. Daarbij een volledige set boordinstrumenten. Het TR6 dashboard was van hout (triplex met fineer).
Bekrachtigde schijfremmen voor en trommelremmen achter zorgden voor voldoende remkracht. Een stalen hardtop was optioneel. De bouwwijze van de TR6 was fundamenteel ouderwets met een carrosserie die is vastgeschroefd op een chassis in plaats van dat de twee geïntegreerd zijn in éen structuur. 
De TR6 kan accelereren van nul naar 60 mph (97 km / h) in 8,2 seconden en heeft een topsnelheid van 120 mph (190 km / h) volgens Autocar magazine.