TR1

Triumph TR

De Triumph 20TS was een sportwagen prototype die voor het eerst getoond werd in oktober 1952 op de Londen Motor Show. Uitgebreide verdere ontwikkelingen van de 20TS leidde tot de introductie van de Triumph TR2 in maart 1953 tijdens de Motor Show van Genève, waarna de 20TS onofficieel herdoopt werd tot Triumph TR. Er werd slechts één exemplaar van deze wagen gemaakt.

De 20TS werd gebouwd van bestaande componenten, zoals bv de motor uit de Standard Vanguard, ophanging van de Triumph Mayflower, en het chassis van de Standard 8HP.
Het koetswerk werd ontworpen om economisch gebouwd te kunnen worden, maar werd in eerste instantie niet positief onthaald tijdens de voorstelling in 1952 op de Londen Motor Show, evenals het krappe interieur en gebrek aan kofferruimte.

Om een idee te krijgen van de prestaties en rijgedrag werd Ken Richardson weggehaald bij BRM, waar hij testpiloot en mekanieker was. De Standard Triumph voorzitter Sir John Black vroeg aan Richardson om de auto te testen. Deze had slechts een matige appreciatie voor de auto: Zowel prestatie als rijgedrag waren ondermaats tot zelfs levensgevaarlijk, en dat met een topsnelheid van slechts 129km/u waar de ontwerper beweerden dat 145km/u geen probleem zou zijn. Na dit vernietigende oordeel vroeg Sir John Black aan de testrijder Ken Richardson zelf om hem te helpen om de wagen opnieuw te ontwerpen.

Richardson bewerkte de motor en stelde deze eigenhandig af, en werkte samen met de Triumph ingenieurs om de remmen te vergroten, de voorophanging te veranderen en te experimenteren met de achter ophanging en schokdempers. Een nieuw en sterker chassis werd ontworpen met verbeterde onbuigzaamheid. De stylisten verbreedden en verlengden de wagen om meer binnenruimte en kofferruimte te creëren. Het resultaat, tenslotte, werd de Triumph TR2, voorgesteld in maart 1953 op de Motor Show van Genève.
Het is onduidelijk of het originele prototype nog ergens bestaat vandaag de dag.