Triumph TR4
Manufacturer Triumph Motor Company
Production 1961–1965
Assembly United Kingdom
Australia [1]
Predecessor Triumph TR3
Successor Triumph TR4A
Class Sports car
Body style 2-
Layout FR layout
Engine 2138 cc I4
Transmission 4-
Wheelbase 2,238 mm (88.1 in)[2]
Length 3,962 mm (156.0 in)[2]
Width 1,461 mm (57.5 in)[2]
Height 1,270 mm (50.0 in)[2]
Curb weight 966 kg (2,130 lb)[2]
De Triumph TR4 is een sportwagen gebouwd in het Verenigd Koninkrijk door de Standard Triumph Motor Company en werd geïntroduceerd in 1961. Met codenaam “Zest” tijdens de ontwikkeling, werd het een auto op basis van het chassis en de aandrijflijn van de vorige TR-sportwagens, maar met een moderne Michelotti vormgegeven body. Er werden 40.253 auto’s tijdens de productiejaren gebouwd. De TR4 bleek zeer succesvol en behield het ruige, “borsthaar” imago dat de vorige TR’s hadden genoten.
De nieuwe TR4 body stijl had geen uitgesneden deuren meer zoals de vorige TR’s waardoor schuiframen in plaats van minder handig side-
Geavanceerde functies, zoals het eerste gebruik van de verstelbare dashboard ventilatie in een productieauto en de optie voor een unieke hard top, die bestond uit een vaste achterruiteenheid (een zogenaamd backlight) met een integrale rolbeugel en een afneembaar stalen middenpaneel (aluminium voor de eerste 500 eenheden). Dit was het eerste soort dak-systeem op een productieauto en 5 jaar voor de Porsche 911/912 Targa. De naam Targa is sindsdien uitgegroeid tot een generieke naam voor deze stijl van het dak.
Op de TR4 was het stijve dakpaneel vervangbaar door een gemakkelijk op te vouwen en op te bergen vinyl dak. Deze combinatie heet een Surrey Top. Het gehele hard-top assemblage wordt vaak ten onrechte aangeduid als een Surrey Top. In originele fabriekscatalogi wordt de hard-top en achterraam assemblage vermeld als de ‘Hard Top “kit. Het vinyl dak en het frame worden apart aangeboden als een Surrey Top.
Functies zoals op-
Engineering
De 4-
Andere belangrijke verbeteringen ten opzichte van de TR3A waren een grotere spoorbreedte voor en achter, een iets groter cilinderinhoud, volledige gesynchroniseerde versnellingsbak en de tandheugelstuurinrichting. Bovendien was er als optie de Laycock de Normanville elektrisch bediende overdrive. De overdrive kan worden geselecteerd bij de 2e en 3e versnelling, evenals 4e, waardoor er feitelijk een TR4 met een handgeschakelde close ratio 7-
De TR4 was oorspronkelijk uitgerust met 15×4.5 “schijfwielen. Optionele 48-
Op zeker moment werd in de VS door American Racing magnesium en aluminium velgen aangeboden als een optie in de maten 15×5½ inch. of 15×6 inch. Banden waren een probleem geworden voor eigenaren die oorspronkelijk gekozen hadden voor de 60-
Sportieve prestaties
In Amerika behaalde de TR4 ook een aantal racesuccessen, vooral door de inspanningen van de Californische ingenieur Kas Kastner en zijn top-
Met de TR4 wordt nog steeds geracet in vintage sportwagenevenementen en heeft zelfs een SCCA-klasse kampioenschap gewonnen in 1991. In Australië was de TR4 een normaal verschijnsel op heuvelklim evenementen en diverse clubrally en circuit-
TR4A
In 1965 verving de TR4A met IRS of onafhankelijke achterwielophanging de TR4. Behalve de achterwielophanging, met draagarmen aan het vernieuwde chassis en enkele kleine wijzigingen in het uiterlijk en wat verfijningen zijn de twee modellen vrijwel identiek.
In feite werden naar schatting 25% van TR4A’s niet voorzien met IRS, maar met een starre achteras lijkend op die van de TR4. Het chassis werd aangepast om die te kunnen monteren.
Dove GTR4
Misschien wel de meest zeldzame productie TR4 model is de Dové GTR4 (en GTR4A) –
De Dové werd oorspronkelijk bedacht door LF Dove & Co als een poging om de niche categorie GT te vullen voor de Europese-continentale markt, vandaar de Franse naamgeving. De auto’s moesten GBP 1250 kosten, bijna net zoveel als een Jaguar E-