Triumph TR5
Fabrikant: Triumph Motor Company
Productie: 1967-
Assemblage: Coventry, Engeland
Voorganger: Triumph TR4A
Opvolger: Triumph TR6
Klasse: Sportwagen
Carrosserievorm: Cabriolet
Layout: Motor in lijn voor, de achterwielen aangedreven
Motor: 2498 cc Straight-
Transmissie 4-
Wielbasis: 2,240 m (7 ft 4.19 in)
Lengte: 3.902 m (12.80 ft)
Breedte: 1.470 m (4 ft 9.87 in)
Hoogte: 1.170 m (3 ft 10.06 in)
Rijklaar gewicht: 1030 kg (2,270.8 lb)
Verwante Triumph: TR250
Ontwerper: Giovanni Michelotti
De Triumph TR5 werd gebouwd tussen augustus 1967 en september 1968 door de Triumph Motor Company in Coventry, Engeland.
De TR5 is visueel bijna identiek aan de, door Michelotti vormgegeven, TR4. De grootste verschillen zitten onder de motorkap. Met als belangrijkste verschil de motor. De TR5 heeft een 2,5-
In die tijd was brandstofinjectie of inspuiting (PI, zoals het werd genoemd) niet gebruikelijk in gewone productiewagens. Triumph schreef in de verkoopbrochure dat het de “eerste Britse productie sportwagen met benzine-
Sports Car World, oktober 1968
Auto & Car Conversions, september 1968
Motor, 4 mei 1968
brachten de volgende cijfers:
0-
Top snelheid 118 mph (190 km / h) 112 mph (180 km / h) 117 mph (188 km / h)
De TR5 is standaard uitgerust met schijfremmen op de voorwielen en onafhankelijke achterwielophanging. Tandheugel besturing en een vierversnellingsbak. Een overdrive was optioneel beschikbaar, evenals spaakwielen en een hard top met afneembare dakpaneel –
In 1968 was de basisprijs van de TR5 in het Verenigd Koninkrijk £ 1260 inclusief belastingen. Spaakwielen kostten £ 38 extra, een overdrive £ 60 en een tonneau cover slechts £ 13.
De TR5 werd in beperkte aantallen geproduceerd. Zeker in vergelijking met de latere TR6. Slechts 2.947 werden er gemaakt –
De TR250, gebouwd in dezelfde periode voor de Noord-
Een merkwaardige eigenschap van het TR5/Lucas benzine-