TR2

Triumph TR2

Fabrikant   Standard Motor Company
Productie   1953–1955
Voorloper   Triumph TR / 20TS
Opvolger   Triumph TR3
Type     Sportwagen
Motor     1991 cc Straight-4
Transmissie   4-speed manual
Wielbasis   2,235 mm
Lengte   3,835 mm
Breedte  1,397 mm
Hoogte   1,270 mm
Gewicht  953 kg

 
 

De TR2 werd ontworpen om te kunnen concurreren met MG en Morgan in de export van sportwagens naar Noord-Amerika. Hij werd ook gebouwd omdat Sir John Black, de baas van Standard Motor Company, een mislukt bod op Morgan had gedaan. Dus wou hij zelf sportwagens maken die konden concurreren met Morgan.
Triumph maakte reeds de Triumph Roadster, maar deze was ondertussen gedateerd en had te weinig vermogen. De nieuw gebouwde wagen 20TS, alias TR, werd geen succes wegens te klein, slechte wegligging en rijgedrag, niet mooi genoeg. Maar de herwerkte vernieuwde versie TR2 bleek wel een schot in de roos. De TR2 was bedoeld om het gat in prijs tussen de Jaguar XK en de trage MG T serie op te vullen, en “sportiever” te zijn dan de MG (dus sneller). Zeker de Amerikaanse kopers waren enthousiast, en het werd een financiële voltreffer voor Triumph. 
In 1955 zou dan de opvolger TR3 aangekondigd worden

Snelheid  Tijd
0 – 48 km/h   3.6 s  
0 – 80 km/h  8.2 s  
0 – 97 km/h   11.9 s  
0 – 140 km/h   31.5 s 

TR 2 Francorchamps

De Triumph TR2 Francorchamps is een Belgisch product dat in de Fabriek van Impéria te Nessonvaux tussen Luik en Verviers werd geassembleerd.

Onderstel, motor en achteras zijn identiek aan de “gewone” TR2, maar enkele van de koetswerkonderdelen werden herwerkt onder leiding van Franz Pardon, het toenmalige hoofd van de ontwikkelingsafdeling.

Volgens de schaarse gegevens die er zijn, werden er ongeveer 22 Francorchamps gebouwd, een aantal als superluxe model, en als gewoon model. Het grote verschil was dat de luxe modellen een perspex doorzichtig openend dakvenster hadden,

en een 2-kleurig lederen interieur. Deze auto was bijna even duur als de Jaguar XK120, en maakte hem daarom minder commercieel aantrekkelijk, de Jaguar had meer naam en faam, was iets ruimer, en trok een ander publiek aan.

Op het eerste gezicht is deze auto identiek aan de cabrio versie, maar er zijn wel veel verschillen zowel aan het exterieur als het interieur.